Moderkaksprov

Förlåt att jag inte har skrivit. Jag har varit förlamad av skräck. En rysare. Ny ska jag berätta om provet och resultatet.

Jag var jättenervös när vi kom till fosterdiagnostik på Karolinska Huddinge. Vi träffade en läkare som det tyvärr skar sig med direkt. Han frågade om vi gjort provet tidigare och vi trodde han menade kub test. Blev missuppfattningar och han blev arg. Jag kan tycka att det var lite oempatiskt då han såg art jag var helt skakis och började ju gråta efter någon minut bara..jaja han verkade ändå veta vad han gjorde. Han sa att det var lika stor mf risk på mkp som fvp. Då kör vi!

En bm tvättade magen med sprit och sedan stack han in en lång nål. Sticket gjorde inte speciellt ont men när han gick in i livmodern var det hemskt. En obehaglig smärta, lite som epidralen/spinalen eller när man är hos tandläkaren och de sprutar in bedövning. Man såg hela tiden vad som hände på skärmen. Jag såg min bebis och nålen som skrapade på moderkakan. Det jag kan säga för att lugna är att det går väldigt fort, typ 1 minut. Man klarar det! Vissa tycker inte att det känns. Sedan hade jag kraftig mensvärk ca 2 dygn. Jag tog det väldigt lugnt.

Efter 1 dag hade jag fortfarande väldigt ont och jag fick komma in på UL. Allt såg bra ut. Han sprattlade och hjärtat slog fint. Säger han för jag tror det är en han. Kräv ett UL om ni är oroliga!

Sedan kommer väntan. Man får ett brev efter ca 1 vecka om allt är bra annars så ringer en läkare upp. Jag tror tidigare. Jag ringde i fredags och fick en nitlott som svarade. Kort och sur. Men hon lovade till slut att ringa labbet och kolla efter lunch. Efter lunch ringde det från dolt nr, vi är ju i Thailand, så det var kväll här. En annan bm presenterade sig och sa att allt var bra. Inga kromosomavvikelser. Tack goda Gud!

Nu ska jag försöka njuta av graviditeten! Min lilla 7 cm bebis ligger i magen och sprattlar. Jag har redan oroat mig och krigat för dig så mycket. Det regnar i Thailand och inte minsta solstråle har setts till men jag ler ändå. Vad gör lite regn när du är frisk? Lilla du, jag älskar dig så.

Kommentarer :

#1: Camilla

Fäller ännu en glädjetår här! Kram

skriven

Kommentera inlägget här :