Invärtes svamp av socker

Jag berättade för en bekant som är hudterapeut att jag är sockerberoende. Hon sa då helt självklart ja du har invärtes svamp, och den lever på socker. Jag blev helt iskall! Kan man ha svamp i de inre organen. När jag då blir sockersugen, då vill svampen ha mat??! Det låter ju fruktansvårt äckligt! Tänk på det nästa gång då mular en Marabou schweizernöt!

Denna info hittade jag:

Svampen "äter" kolhydrater
Svampar är heterotrofiska, dvs. de tar sin näring av mat den de lagar av omgivningen. Enkla kolhydrater som t ex glukos och fruktos är de sockertyper svampar mest lever av. Svampar är m a o beroende av andra för att upprätthålla sitt liv. Detta beroende exploateras på olika sätt, saprofytiskt eller parasitärt.

Med saprofytiskt näringsupptag avses upptag av näring från ruttnande och multnade organiska ämnen, medan med parasitärt näringsupptag avses upptag av näring från ett levande djur och då antingen på deras hudytor (mjäll) eller genom etablering i djurens vävnader och slemhinnor.

Huruvida svamp gör någon nytta i tarmen råder delade meningar om. Vad som dock är påtaligt är vilka besvär de kan ställa till med vid överväxt, dvs. att de finns i ett större antal än normalt och dessutom kan ha antagit patogen form.

Kommentera inlägget här :