Kejsarsnitt versus vaginal förlossning

Detta är ju ett väldigt hett ämne. Alla tycker något om det, eller ja i princip alla, kvinnor allafall. Jag valde att om jag inte kom igång naturligt och de skulle behöva sätta igång mig, ville jag ha ett planerat kejsarsnitt. Varför då? Jo för att statistiskt sett så slutar igångsättning VÄLDIGT ofta med akut kejsarsnitt, sugklocka eller komplikationer. Vissa påstår att barnen får mindre imunsvar om de tas ut via kejsarsnitt. Jag säger att det är en skröna. Det absolut säkraste för barnet är kejsarsnitt, de kan inte få syrebrist eller strypas av navalsträngen eller annat. Det kostar 20 000:- för landstinget med en vanlig förlossning och 50 000:- med ett kejsarsnitt, så det är klart att de inte förespråkar kejsarsnitt. Jag tycker att det är väldigt häftigt med vaginala förslossningar och älskar att höra på andras förlossningsberättelser.

1973 låg siffran för kejsarsnitt på 5% och idag ligger den på 16%.

Jag har ännu inte beslutat vad jag ska välja nästa gång, om det blir en nästa gång. Vissa tror att man inte får välja, men det får man. Du bestämmer över din kropp.
 
 

Kommentera inlägget här :