När ska man säga ifrån?

Jag har en kompis som har rasistiska åsikter. Inte så någon märker det på en gång, utan pilar smygs in lite här och där. Hon är från en familj med lite högre inkomster än medelsvensson och hon använder inneskor. Ja ni förstår. Idag när vi pratade i telefon, så kallade hon två svarta kvinnor i en tv serie för negrer. Hon sa det liksom helt naturligt. Ja du menar de för negrerna. Jag låtsades inte höra, gör jag blir galen. Hennes kille är nära vän till min man, så jag måste ju typ hålla sams med henne. Jag tycker verkligen om henne som person. Men inte hennes rasistiska åsikter. Hon har även projicerat över dessa tankar på hennes barn, som även de (eller allafall den lite äldre) slänger ur sig nedlåtande yttranden om andra folkgrupper.

Jag känner såhär; Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Om en enda person skulle bli sårad för att du säger negerboll istället för chokladboll, lär då om. Gör om gör rätt! Jag slutade med det uttrycket när jag var 12 år och mamma sa att man inte längre säger så. Jag är en bildbar människa och kan lära om. Jag tänker inte ens gå in på var ordet kommer ifrån och hur det har använts genom åren, för då får ni läsa 10 sidor.. Visa lite respekt för Guds skull. Vi är alla människor.

Kommentera inlägget här :